Latijns-Amerika wordt almaar belangrijker voor Facebook. Dat stelt de Braziliaan Alexandre Hohagen,  de regionale vice-voorzitter van de sales-afdeling van het socialenetwerksite in een interview met persbureau Reuters. ,,In deze regio is de markt nog verre van verzadigd.”

Een week geleden sloot het aandeel Facebook voor het eerst sinds de beursgang in mei 2012 hoger dan de openingskoers van 38 dollar. Vanaf 24 juli, toen het bedrijf meldde dat de omzet hoger uitviel dan verwacht, zat de koers in lift.

De hogere omzet is het gevolg van een toename van advertenties via mobiele telefoons. 41 procent van de advertentie-inkomsten is nu afkomstig van mobiel. Dat is een een groei van ruim een derde ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013, toen het aandeel 30 procent was.

In een toelichting op de cijfers stelde oprichter Mark Zuckerberg dat er nu al meer dagelijkse gebruikers op mobiele telefoons dan op desktops zijn. Die ontwikkeling is voor een belangrijk deel het resultaat van het programma Facebook for Every Phone, waarmee het bedrijf het mogelijk maakt de socialenetwerksite te gebruiken op feature phones. Inmiddels hebben meer dan honderd miljoen mensen toegang tot Facebook via eenvoudige telefoons.

Zuckerberg’s collega Hohagen schrijft het succes van het bedrijf voor een belangrijk deel toe aan ontwikkelingen in landen in Zuid- en Midden-Amerika. ,,We focussen ons nu vooral op Brazilië, Argentinië, Mexico, Chili en Colombia.”

Hij stelt dat de rek er voorlopig nog niet uit is. "Van de 600 miljoen mensen die in deze regio wonen, zijn er 250 miljoen nog nooit online geweest", ging de vice-voorzitter in op de groeipotentie van de website in Latijns-Amerika.

Smartphones

Onderzoeksbureau IDC berekende dat 42,5 procent van de 188 miljoen van de dit jaar in Latijns-Amerika verkochte telefoons , smartphones zijn. Dat betekent dat er in dit gebied in 2013 zo'n 75 miljoen smartphones bijkomen. Vanaf 2014 worden er meer smartphones dan feature phones verkocht, is de verwachting.

"Het feit dat het marktaandeel smartphones hier nog vrij klein is, biedt enorme kansen", aldus de 45-jarige Hohagen, die een tijdje in Nederland studeerde. Tel daarbij op dat ook de nieuwe eigenaren van goedkope feature phones kunnen posten en liken, en de omzet uit advertenties voor mobiel wordt in de laatste maanden van 2013 nog veel groter.

Kanttekening

Toch vallen er wel een paar kanttekeningen te plaatsen bij de uitspraken van Hohagen. Uit cijfers van onderzoeksbureau Internet World Stats blijkt dat het aantal accounts in Azië van maart 2011 tot maart 2012 net iets harder groeide dan in Zuid-Amerika en Midden-Amerika samen.

Uit de meest recente resultaten van Facebook blijkt verder dat de omzet per gebruiker in Latijns-Amerikaanse landen nog erg laag is. In de VS en Canada is dat 4,32 dollar per gebruiker, in Europa 1,87 dollar en ik Azië 0,75 dollar. In de rest van de wereld, waaronder Latijns-Amerika, zijn gebruikers gemiddeld nog minder waard.

Ook zal op de  Latijns-Amerikaanse markt eerder verzadiging optreden. Van Mexico tot Vuurland wonen zo'n 600 miljoen mensen, in Azië zijn dat er ruim zeven keer zoveel. Wel woont een groot deel daarvan in landen waar Facebook verboden is (China) of sterke concurrentie heeft (Rusland).

Brazilië

Het land met de meeste Facebook-accounts is vooralsnog de Verenigde Staten, gevolgd door India. Toch lijkt Brazilië het Aziatische land binnenkort voorbij te streven. Sinds 2011 groeide het aantal Facebook-gebruikers in dat land van 12 miljoen tot 76 miljoen, een stijging van meer dan 500 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl